Supermarine Spitfire bolo britské jednomiestne stíhacie lietadlo používané RAF a letectvami ďalších spojeneckých armád počas druhej svetovej vojny. Lietadlo tvorilo spolu s Hawker Hurricane základ britského stíhacieho letectva počas bitky o Britániu.
Wikipédia

Keď firma Eduard vydala stavebnicu legendárnej stíhačky Spitfire v mierky 1/72 všetci tušili že to bude na dlhú dobu najlepšia stavebnica tohoto typu. Stavebnicu som si pred rokmi kúpil hlavne zo zvedavosti. Po rokoch v kitníku som sa postil do jej stavby.

K stavbe som použil.
Stavebnica Eduard Pofipack #70121 Spitfire Mk. IXc late version
Kovové hlavne Master
Podvozkové nohy sú úplne nové z hliníkových trubiek, pretože pôvodné plastové nemajú okrúhli priemer a bolo by ich veľmi ťažké začistiť do kruhového priemeru.
Zbraňová zástavba do krídel Eduard
Rezinová bomba Eduard
Rezinové kolieska ResKit
Rezinové dvierka Aires/Quickboost
HGW Wet Transfer popisky
Metalické farby Gunze rada SM a MC, kamuflážne farby Mr. Paint

Ako predlohu som si vybral stroj MJ250, 601 squadrony z leta 1944 z Talianska.
Existuje iba jedna fotografia tohoto stroja. A podľa ďaľších zdrojov malo lietadlo odstránenú kamufláž na holý kov. Zrejme kôli zníženiu hmotnosti a podľa fotografie malo aj skrátené krídlo. Pôvodné kamuflážne farby ostali iba na vrchných krytoch motora a nádrže pred kabínou, zrejme pre zabránenie oslnenia pilota odrazmi z holého plechu. Trupový kód UF-Q je na dekálovom aršíku v stavebnici v dvoch verziách. Červenej a čiernej. Ja som si vybral červenú pretože na tej jedinej známej čiernobielej fotografii mi príde rovnaký odtieň kódu ako je červená farba na smerovke.
V diskusiách je okolo toho lietadla ako to už býva celkom rušno. Jedna strana je za čierny kód a druhá zase za červený. Rovnako ludí rozdeľuje krídlo, či bolo štandardné alebo skrátené. Ja som sa rozhodol pre červený kód a krátke krídlo a nikto s tým už nič neurobí.

Stavbu som začal štandardne podľa návodu kokpitom. Ten je doplnený iba leptami z Profipack krabice. Po zlepení trupu mi trošku vadí značná hrúbka boku trupu a bočného panelu. Ak by som neotváral dvierka kokpitu tak by sa to schovalo. Najviac práce mi zabrala zbraňová zástavba v krídlach. Odvŕtať, odrezať, vybrúsiť a napasovať rezinové šachty zabralo skutočne veľa času. Sedemdesiatdva krát zmenšené sú ešte k tomu aj drobné a tak bolo o zábavu na pár týždňov postarané.
Čo sa na stavebnici nepodarilo? Tak to sú podvozkové nohy. Majú jemne presadenú deliacu rovinu foriem a ešte k tomu šišoidný oválny priemer. Opraviť toto je takmer nemožné. V ponuke výrobcu sú kovové bronzové nohy. Ja som sa rozhodol že sa ich pokúsim vyrobiť úplne nové. Použil hliníkové trubky. Pretože že sa dobre krátia na rozdiel od injekčných ihiel a ešte som potreboval do nich spraviť otvor pre osky odlievaných kolies. A to bolo asi tak všetko. Už len poskladať dokopy a je hotovo.
Ako základ som nastriekal čierny surfacer Gunze a na to kovové farby rady Super Metalic. Kamuflovaný kryt pred kabínou je nastriekaný farbami Mr. Paint. popisky a znaky sú so sady Wet transfer od HGW. Pracoval som s nimi prvý krát a môžem len doporučiť. Trochu logistický problém je pri ich aplikácii dodržať odporúčaný cca 6 hodinový odstup od ich nanesenia na povrch a odstránením krycieho laku. Treba si to presne naplánovať, inak sa môže stať že lak pôjde dolu veľmi ťažko a môže poškodiť samotný dekál.

Čo k tomu dodať, pekná stavebnica, krásna legendárna predloha a ešte krajšia kamufláž ma jednoducho bavila.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.